Functieprofiel ICT4care MEDEWERKER

1. Situering

    • Functienaam: ICT4care verpleegkundige, ICT4care medewerker, ICT4care … (andere benaming bruikbaar binnen de zorgorganisatie).
    • Rapporteert volgens de communicatielijnen binnen de organisatie.
    • Werkt bij voorkeur als staffunctie (afhankelijk van de specifieke organisatie).
    • Om de leesbaarheid van dit document te bevorderen, gebruiken we de term ICT4care medewerker.

2. Algemene omschrijving

    • De ICT4care medewerker vormt de brug tussen de dienst ICT en de eindgebruikers in een zorgorganisatie.
    • De ICT4care medewerker analyseert de noden van de instelling en/of medewerkers met betrekking tot informatisering en kan op basis van zijn analyse de beleidsmakers adviseren en ondersteunen bij het maken van het strategisch plan voor de verdere informatisering van de instelling. Hierbij houdt hij steeds de visie van de instelling en ondersteuning van kwalitatieve zorgverlening en zorgprocessen in het achterhoofd.
    • De ICT4Care medewerker volgt de marktontwikkelingen met betrekking tot informatiserings- en communicatietechnologie op en analyseert deze in functie van de bruikbaarheid binnen de eigenheid van zijn werksetting.
    • Hij is in staat een verbetertraject op te zetten en uit te werken en heeft de nodige didactische, communicatieve en motiverende vaardigheden om tot implementatie over te gaan.
    • Hij treedt op als teamlid of teamleider en ondersteunt hierbij zowel de individuele medewerkers als de zorgeenheden.
    • Tot slot neemt hij zijn rol op in de optimalisatie van de dataverzameling en -verwerking, rekening houdend met de geldende wet- en regelgeving.

3. Vereisten

De ICT4care medewerker heeft een diploma in de gezondheidszorg en minimum 2 jaar relevante ervaring in de gezondheidszorg met aanvullend één van de volgende bijkomende opleidingen:

    • ISV of ICT4care (NVKVV)
    • Informatica
    • Projectbeheer.

4. Domeinen

    • De ICT4care medewerker staat vanuit de kwaliteitsvisie van de zorgorganisatie in voor het projectmatig uitwerken, het ondersteunen en het optimaliseren van de primaire of faciliterende zorgprocessen door middel van informatie- en communicatietechnologie (ICT), rekening houdend met de doelstellingen van de organisatie en wettelijk opgelegde normen.
    • De ICT4care medewerker:
      • Analyseert de procesmatige noden van de instelling.
      • Stelt prioriteiten met betrekking tot de informatisering voor
      • Treedt op als brugfunctie tussen gebruikers en de verschillende actoren bij de informatisering
      • Volgt de marktontwikkelingen
      • Begeleidt op een projectmatige wijze informatiseringsprojecten
      • Kan vorming uitwerken en geven
      • Coacht bij het gebruikt van nieuwe soft- en hardware
      • Volgt de door de bevoegde overheden opgelegde registratiesystemen
      • Heeft inzicht in gegevensuitwisseling
      • Is op de hoogte van alle relevante wetgeving
      • Draagt zijn deel bij voor openbare aanbestedingen
      • Heeft de vereiste technische basiskennis.

De activiteiten situeren zich onder andere op volgende gebieden:

4.1. KWALITEIT EN VEILIGHEID
De ICT4care medewerker adviseert en participeert bij initiatieven met betrekking tot:

        • Accreditatienormen & erkenningsnormen;
        • Nalevingstoezicht;
        • Patiëntrechten;
        • Privacy – GDPR;
        • Incidentmeldingen;
        • Verbeterprojecten;
        • Patiëntveiligheid;

4.2. BELEIDSVISIE
De ICT4care medewerker adviseert en ondersteunt bij het nemen van beleidsbeslissingen op vlak van informatie- en communicatietechnologie zodat de organisatievisie en -strategie naar een ICT-beleid vertaald kan worden.
De ICT4care medewerker:

        • Adviseert de organisatie bij het nemen van beleidsbeslissingen op vlak van informatisering van de zorgprocessen en van het zorgdepartement in het algemeen;
        • Adviseert bij de keuze van nieuwe applicaties op basis van ervaring en kennis en de mogelijkheden op de verschillende diensten;
        • Volgt de ontwikkelingen in de softwaremarkt op en komt met voorstellen tot aanschaf en aanpassingen van softwarepakketten;
        • Staat mee in voor de ontwikkeling van een strategisch beleidsplan met betrekking tot informatisering in een toekomstig actieplan.

4.3. GEBRUIKERS

De ICT4care medewerker ondersteunt en adviseert de gebruikers op vlak van informatisering.
De ICT4care medewerker:

        • Ondersteunt bij het in kaart brengen van processen (AS IS).
        • Ondersteunt bij het optimaliseren van processen.
        • Onderzoekt of informatisering een proces kan ondersteunen.
        • Analyseert of een proces al dan niet geïnformatiseerd moet worden.
        • Analyseert de huidige en gewenste zorgprocessen en brengt de impact van ICT in deze zorgprocessen in kaart.
        • Houdt daarbij rekening met de gebruiksvriendelijkheid en haalbaarheid, de gevolgen voor de efficiëntie in de zorgverlening (binnen en buiten de eigen werkorganisatie) en de mogelijkheden tot uitbreidingen in de toekomst.
        • Bestudeert de mogelijkheden van informatisering en komt tot voorstellen voor een breder gebruik van applicaties in relatie tot het verbeteren van de kwaliteit van zorg.
        • Is regelmatig aanwezig op de werkvloer.

4.4. BEHEER VAN MIDDELEN

De ICT4care medewerker:

        • Analyseert de benodigde middelen ter ondersteuning van de processen in functie van de opmaak van de begroting;
        • Zorgt voor het doeltreffend en efficiënt gebruik van de beschikbare middelen (zowel hardware als software, zorg voor onderhoudscontracten);
        • Wordt betrokken bij de behoeftebepaling;
        • Ondersteunt bij aanschaf van nieuwe hardware en software.

4.5. VORMING

De ICT4care medewerker:

        • Volgt ontwikkelingen op binnen bestaande en nieuwe softwarepakketten en apps binnen en buiten de eigen werkorganisatie.
        • Neemt deel aan opleidingen, congressen en andere initiatieven.
        • Legt interne contacten met de informatici om de eigen kennis omtrent informatica te verhogen.
        • Legt externe contacten.
        • Neemt literatuur door omtrent het eigen vakgebied.
        • Werkt mee aan de inventarisatie van vragen aan de helpdesk om opleiding rond vaak terugkerende problemen te organiseren.
        • Maakt vormingsinitiatieven kenbaar.
        • Geeft of organiseert vorming binnen het domein van informatisering.
        • Werkt mee aan het uitbouwen en het opvolgen van een draagvlak voor informatiseringstoepassingen.

4.6. COMMUNICATIE EN OVERLEG

De ICT4care medewerker:

        • Staat in voor de communicatie, de informatiedoorstroming en het overleg rond zaken in verband met informatisering.
        • Promoot en bewaakt het gebruik van IT-hulpmiddelen.
        • Faciliteert de communicatie tussen eindgebruikers en de informatici (brugfunctie).
        • Neemt deel aan overlegmomenten over informatisering.
        • Participeert actief aan interdepartementale werkgroepen die nauw bij de informatisering van de organisatie betrokken zijn.
        • Rapporteert binnen de bestaande lijnen van de organisatie.

4.7. WETTELIJKE BEPALINGEN EN INTERNE REGELGEVING
Vanuit zijn kennis van wettelijke en interne regelgeving adviseert de ICT4care medewerker en stuurt hij interne processen op vlak van informatisering bij, zoals voor:

        • Door de verschillende bevoegde overheden opgelegde registratiesystemen.
        • GDPR.
        • Incidentmeldingen.
        • E-health (medicatiebeleid, privacy,…).
        • Staande orders, procedures en klinische paden.
        • Elektronisch patiëntendossier.

5. Specifieke competenties
De ICT4care medewerker is:

    • Sterk in conceptueel en analytisch denken.
    • Dynamisch, creatief.
    • Vlot in overleg en goed onderhandelaar.
    • In staat om op een dynamische manier nieuwe concepten en modellen over te brengen.
    • Communicatief en didactisch vaardig.
    • In staat om prioriteiten te stellen.
    • Flexibel.
    • In staat om onderhandelingsgericht te werken.
    • In staat om projectmatig te werken.
    • Een netwerker.